Kontrollsiffror för OCR- och personnummer

Att ett nummer är så kallat OCR-nummer innebär att en eller två extra kontrollsiffror har adderats i slutet av ett annat nummer. Syftet är att minska risken för felskrivning av t ex fakturanummer i samband med betalning.

Om två kontrollsiffror används anger den näst sista siffran antalet tecken (inklusive kontrollsiffror). Om det är tio eller fler tecken består längdsiffran fortfarande endast av ett tecken som då fås genom att utesluta tiotalsdelen.

Den sista siffran, oavsett om en eller två kontrollsiffror används, är en checksumma som beräknas enligt samma algoritm som kontrollsiffran i ett personnummer.

Beräkna kontrollsiffror
Värde innan OCR-tillägg 
Med endast kontrollsiffra  
Med längd + kontrollsiffra  

OCR-referenskontroll Bankgirot

Läs mer om OCR-nummer på Bankgirocentralens hemsida

Hantering av OCR-nummer i samband med bankinbetalningar

Filöverföring och automatisk betalningsavprickning via er bank eller Bankgirot fungerar både med och utan OCR-hantering.

När ni aktiverar en integration för ett bankgironummer via er bank så väljer ni om ni vill att betalningar till kontot skall göras i form av OCR-nummer.

På alla standardmallar för betalningsavier, betalningspåminnelser mm där era kunder/deltagare uppmanas att betala någonting till detta bankgironummer så kommer betalningsreferensen att visas i form av ett OCR-nummer.

Bankkontoinställningar (inloggning krävs)

Om ni väljer hård, mjuk eller ingen OCR-kontroll alls beror av verksamhetens art och omfattning. För mindre organisationer med färre än tusen inbetalningar per år kan det ofta vara smidigast med ett enda bankgiro med mjuk OCR-kontroll medan det för större organisationer kan vara lämpligare med två separata bankgironummer där det ena har hård OCR-kontroll, d.v.s. bara accepterar giltiga OCR-nummer vid betalning över Internetbank. Med hård OCR-kontroll måste det alltid skickas ut ett giltiga OCR-nummer till dem som skall betala men det minskar samtidigt drastiskt den manuella handläggningen av inkommande betalningar.

Alla OCR-nummer kan ni också skriva in i det vanliga sökfältet utan något prefix. Ni kommer då att hamna på relevant sida, oavsett om OCR-numret avser t ex en viss kursanmälan eller en viss medlem.

Inskannade och tolkade bilder av handskrivna inbetalningar

Har inbetalningen skett via en handskriven gireringsblankett så kan ni (beroende på bank) direkt i systemet se en inskannad bild av denna. Beroende på inställningar kan i många fall referens- eller OCR-nummer i handskriften också tolkas så att inbetalningen fortfarande kan prickas helt automatiskt tillsammans med alla andra inbetalningar.

Automatiskt avprickning

Då betalinformationen levereras till oss så sker en automatisk avprickning av identifierade betalningar. Om ni använder hård OCR-kontroll kan ofta 100% av alla identifieras och betalningar prickas av helt utan manuell handpåläggning. I de fall betalningar inkommit som inte kan knytas till förväntade inbetalningar så hamnar de i en åtgärdslista för manuell granskning och identifiering.

Kontroll och hantering av inkomna bankgirobetalningar (inloggning krävs)

Överföringsintervall

Betalinformation förs över från er bank eller Bankgirot en eller flera gånger per dag. Ofta är en betalning gjord under ordinarie arbetstid avprickad, konterad och klar bara några timmar efter att den fanns tillgängligt hos Bankgirot. Alla betalningar som skett utanför ordinarie arbetstid förs över först kommande vardag.